Veien å gå for restaurering?

  • Demonter alt som ikke skal syrebehandles, slik som lister, gummi gjennomføringer, ledningsnett, aluminiumsdeler o.l.
     
  • Levèr tomt karosseri klart for syrebad.
    Vi kan være behjelpelig med frakt til våre lokaler.
     
  • Beregn ca. 1 ukes leveringstid.
     
  • HUSK! Hent karosseriet i en LUKKET henger eller transport bil.
     
  • Vel hjemme? Sett karosseriet inn i en tørr garasje med jevn temperatur.

Ferdig strippet?

  • Vent med å grunne karosseriet til du har tatt den eventuelle rustsveisingen og karosserijobben som må til. Evt kan du grunne karosseriet bortsett fra de flatene som skal sveises/rettes.
     
  • Hvorfor? Når metallet er helt rent for olje, malingsrester og rust, blir sveisejobben så mye lettere. Kvalitet på sveiseskjøter blir bedre uten luftlommer og porer. Man slipper da også mye av de farlige gassene og sveise perlene som fyker rundt ved sveising av urent metall.
     
  • PS: Og husk at så lenge bilen står i en varm og tørr garasje så vil den ikke begynne å ruste noe nevneverdig før grunningen kan påføres.

Etterbehandling?

  • Sprøyt/mal med vårt spesial produkt i alle hulrom og sveise skjøter. Dette produktet penetrerer meget godt inn i sprekker og forsegler luftlommer i metallet. Spør etter dette produktet ved avhenting av delene dine.
     
  • Sprøyt/mal grunning på hele karosseriet og i alle hulrom.
     
  • Eventuelt sparkle og slip det som må til før lakkering.
     
  • Lakker bilen i den fargen du ønsker.
     
  • Nå kan karosseriet behandles med tynnstoff i alle hulrom og kanaler. Dette er viktig å ta etter lakkering, dersom tectyl/tynnstoff og lignende midler kommer i kontakt med flater som skal lakkeres, vil ikke lakken sitte.
     
  • Monter så bilen med ledningsnett og lister og det som må til for slutt føring av restaureringen.
     
  • Eventuelt kan så bilen etterbehandles ytterligere med understells behandling/tektyl for ekstra rust og stein beskyttelse i hjulbuer og undersiden av karrosseriet.