Vanlige stilte spørsmål
Tærer BS-Strip på stål?
Nei! Vår løsning spiser kun lakk, rust og andre urenheter, ikke metall.
Blir det rent i hulrom, kanaler og dørstolper?
På de vanskelige stedene som hulrom, kanaler etc. føres slanger inn med turbodyser/sprededyser hvor det brukes 400bars høytrykk med store mengder varmtvann og kjemi. Grunnen til at vi benytter oss av kjemi, er at vann er surt, benytter vi kjemi i vannet for å hindre at det ruster etter rengjøringen.
Etterbehandling av plateskjøter, hulrom, kanaler osv?
Når et karosseri er ferdig rengjort hos oss, anbefaler vi at det fraktes i lukket henger til et egnet sted med lav luftfuktighet. Bytt ut de eventuelle karosseribitene hvor det er tynt stål etter gravrust e.l. og start med grunning, kitt og lakkering. Når karosseriet er ferdig lakkert, kommer den viktigste jobben. Alle skjøter, hulrom, kanaler etc må behandles med tynnstoff og tectyl, her anbefaler vi enten å bruke et profesjonellt tectylverksted med annet du har det utstyret og den erfaringen som skal til. Når dette er gjort, er det bare å starte med det morsomte delen av jobben: montering av bilen! Les hele prosedyren her.
Har vi grunningsbad?
Nei! Vi anbefaler ikke grunningsbad, da det ikke benyttes 2-komponent grunning i slike bad. Dette brukes ofte på nye karosserideler som en transportgrunning og er som regel noe en lakkerer sliper ned før påføring av 2-komponent grunning og lakk. Bruk 2-komponent grunning når du er ferdig med evt karosseriarbeidet! Fordelen med å jobbe på karosseriet når det er rent, er at også sveiseskjøtene blir helt rene og fritt for luftlommer og annet morro som kan ruste i ettertid.
Hva med sandblåsing, er det et alternativ?
Alle behandlingsmetoder har sine positive og negative sider. Ved sandblåsing av store flater, kan det gå varme i stålet og plater kan slå seg/bli bulkete, samt at sandblåsing og bruk av slipeverktøy tærer på stålet, noe BS-Strip ikke gjør! En annen bakdel med sandblåsingen er at du kommer ikke til i hulrom, bak plater og plateskjøter osv. I tillegg blir det liggende sand på steder det er vanskelig å rengjøre i ettertid. Der det KUN er overflaterust, kan sandblåsing og slipeverktøy være en grei behandlingsmetode. Dersom du total restaurerer en bil, mener vi at det kun er et godt alternativ.
Gamle biler ble ofte behandlet med spillolje og lignende isteden for tynnstoff, dette er noe du aldri greier å få bort ved sandblåsing eller sliping. Dette vet de som har prøvd dette før. For de som har skiftet kanal på en gammel restaurert bil som tilsynelatende er "strøken", vet at i de aller fleste tilfeller er det ikke gjort noen ting her siden bilen var ny. Rust overalt, mange lag med tectyl som er tykk og hard, og plateskjøter er fulle og tette av gammel morro. Med BS-Strip rengjør du karosseriet 100%. Du blir kvitt tectyl, spillolje, silikonrester og annen morro. I tilleg slipper du tectyl/tynnstoff etc som smelter og renner inn i sveiseskjøter som enten hindrer sveisejobben eller som senere fører til rust grunnet luftporer og urenheter i sveiseskjøtene.
Hva med gravrust.
Plater som er dårlige bør uten unntak byttes. Når det er gravrust på en plate, blir stålet så tynt og dårlig at det må byttes.
Kan BS-Strip ødelegge lakk etc i ettertid?
Nei! Alt blir grundig rengjort med 400bars høytrykk med varmtvann og kjemi. Vår løsning nøytraliseres og løses opp med vann og blir derfor ikke liggende igjen verken på eller i plateskjøter og lignende.
Hvor lang tid tar det fra jeg leverer karosseriet til det er klart til avhenting?
Prosessen tar ca. 2 uker fra karosseriet blir levert, til det er ferdig og klart til avhenting. Karosseriet blir rengjort i flere faser med ulike behandlingsmetoder og grundig gjennomgått før vi ringer kunden og melder ifra at karosseriet er klart til avhenting.